مصاحبه با خانم فرانک بوب، گرافیست سابق آتلیه طراحی چاوش دید

مصاحبه با خانم فرانک بوب، گرافیست سابق آتلیه طراحی چاوش دید

فرانک بوب

فارغ التحصیل رشته ی گرافیک از دانشگاه الزهرا سال 1374

گرافیست سابق آتلیه طراحی چاوش دید

صاحب امتیاز و مدیر مسئول کانون تبلیغات فرادید از سال 1376 تا 1396

از سال 1375 در شیراز کار طراحی و گرافیک را با دانشنامه فارس شروع کردم و همزمان کار طراحی بیلبوردهای شرکت چاوش دید را هم انجام می دادم.

این همکاری تا فروردین 1376 به مدت یک سال به صورت دورکاری ادامه یافت و سپس از فروردین 1376 تا بهمن 1376 به صورت مستقر در شرکت چاوش دید به همکاری خود با این شرکت ادامه دادم.

در آن زمان استفاده از کامپیوتر و نرم افزارها به شدت حال مرسوم نبود، و می بایست کارها را ابتدا به صورت دستی و با استفاده از قلم مو، گواش، آبرنگ، مداد رنگی و سایر مواد و ابزارهای موجود تصویرسازی و در نسبت های خیلی کوچکتر انجام می دادم، مثلا یک بیلبورد سه متر در پنج متر را به صورت یک طرح بیست و پنج در پانزده سانتیمتری طراحی می کردم. در مورد نوشتار، فونت ها را تایپ و سپس پرینت می کردم و روی کار می چسباندم، بعضا برای افکت دادن به نوشته ها مجبور بودم یک فونت را با سایزها و رنگ های مختلفی تایپ و پرینت کنم و به صورت لایه ای زیر هم بچسبانم و در نهایت کار به نقاش ارائه می شد و او با کمک دستگاه اسلاید و با دست نقش را بر روی برزنت منتقل می کرد ( امکان پرینت در ابعاد بزرگ وجود نداشت)

خاطره جالبی از سفر رییس جمهور فقید آیت الله هاشمی رفسنجانی برای افتتاح پروژه هایی به شیراز دارم که سفارش  دو بیلبورد از تمثال ایشان برای نصب در فرودگاه و سطح شهر داشتیم و من تنها یک تصویر سیاه و سفید چاپ شده در روزنامه از ایشان داشتم که با استفاده از اکولین آن را رنگی کردم و به نقاش سپردم. شب قبل از تاریخ نصب بیلبورد بود و هنوز نقاش موفق به اتمام کار نشده بود، به یاد دارم برای تکمیل کار به کارگاه رفتم برای اولین بار اجرای نقاشی بر روی برزنت در آن ابعاد را به عهده گرفتم و تا صبح پروژه کامل  و نصب شد.

به یادم هست زمانی که شرکت سفارش طراحی کتاب اول را دریافت کرد هیچ چاره ای نبود جز اینکه کل پروسه توسط گرافیست با کامپیوتر و نرم افزار فتوشاپ طراحی، اجرا و صفحه بندی شود. دوستان همکار از شرکتی در تهران به شیراز آمدند و چند شبانه روز پیوسته کار کردند تا پروژه به پایان رسید. آن زمان آرزویم این بود که بتوانم با سرعت و مهارت آنها، طراحی را با فتوشاپ انجام بدهم. مدتی بعد با حمایت شرکت محترم چاوش دید دوره ی آموزش فتوشاپ را در تهران طی کردم و پس از شش ماه به تسلط کافی دست یافتم.

پیشنهاد من به دوستان تازه وارد به عرصه ی حرفه ای گرافیک دیزاین و فعال در بخش تبلیغات این است که با توجه به فراوانی نرم افزارهای طراحی و گرافیک و امکانات متنوع آنها بیشترین بهره را برای پیاده کردن خلاقیت و ایده های نابشان ببرند .

توصیه ی دیگری که به همکاران عزیز تازه کار دارم این است که در نظر داشته باشند، کار تبلیغات رسالت سنگین و جایگاه مهمی دراقتصاد و فرهنگ جامعه دارد و نقش گرافیست در صنعت تبلیغات حساسیت و مسئولیت زیادی می طلبد بطوری که با ایده خلاقانه و انتخاب مدیا و اجرای مناسب می توان بهترین پاسخ را به حس اعتماد سفارش دهنده داد و درجهت پیشبرد فرهنگ و صنعت گام های بلندی برداشت. در عین حال درصورت انتخاب های غیر حرفه ای و نامناسب به همان میزان می توان تأثیر منفی گذاشت.